Лабораторія «Автомагістралі-Південь» займається не лише поточною ретельною перевіркою сировини та контролем якості асфальтобетонних сумішей, але й вивчає можливості покращити АБС та досліджує нові матеріали та технології.
Лабораторія «Автомагістралі-Південь» займається не лише поточною ретельною перевіркою сировини та контролем якості асфальтобетонних сумішей, але й вивчає можливості покращити АБС та досліджує нові матеріали та технології.
Зокрема, за допомогою американської системи комплексного проектування сумішей Superpave ми можемо розробляти й випробовувати нові рецепти асфальтобетонних сумішей та пропонувати замовникам найбільш відповідні АБС для кожної дороги.
Зараз наша лабораторія вивчає хард-бітум – високомодифікований бітум, який широко використовують у дорожньо-будівельних роботах в Італії, Німеччині та інших розвинених країнах.
За словами керівника головної лабораторії нашої компанії Віталія Екімова, якщо звичайний модифікований бітум містить 3-3,5% полімерів, то високомодифікований – від 6%. Його використання в рази покращує фізико-механічні властивості асфальтобетонної суміші. Зокрема, її міцність та еластичність. А от неправильне поводження з цією складовою АБС може знизитися стійкість фінального покриття до перепадів температури.
«Потрібно підібрати такий бітум, який був би твердим для запобігання колійності і водночас еластичним, щоби уникнути тріщин від «втоми» асфальтобетону. У морози таке покриття не має бути крихким. Тобто, потрібно знайти «золоту середину», – розповідає Віталій Екімов.
Хард-бітум використовують на перевантажених автомобілями магістралях, зупинках громадського транспорту та аеропортах, злітно-посадкові смуги (ЗПС) яких влаштовані із асфальтобетону.
«В Україні є чимало об’єктів, на яких не зайвим було б використання асфальтобетонних сумішей із високомодифікованим бітумом. Наприклад, на ділянках об’їзних доріг великих міст із світлофорами, на яких зупиняється і розганяється великотоннажний транспорт. Хард-бітум може зміцнити дорожнє покриття і зробити його більш стійким до надмірних навантажень, які спричиняють перевантажені фури», – зазначив Віталій Екімов.
Він додає, що експерименти із високомодифікованим бітомом наразі є роботою на перспективу. Хард-бітум є значно дорожчим, ніж звичайний. Як правило, українські замовники наразі обирають більш бюджетні матеріали для ремонту доріг.
Проте використання АБС із високомодифікованим бітумом може стати альтернативою будівництва цементобетонних доріг – ми зможемо використовувати хард-бітум на окремих ділянках, які цього потребують, на відміну від «бетонки». До речі, цементобетонні дороги свого часу також вважалися розкішшю, а зараз їх успішно будуть на під’їздах до портів.
Окрім того, АБС із хард-бітумом можна ефективно використовувати під час поточного ремонту дорожнього покриття. За допомогою суміші з високомодифікованим бітумом ми зможемо зміцнити будь-яку ділянку дороги, замінивши лише верхній шар дорожнього одягу. Натомість ремонт бетонної дороги вимагає повного розбирання конструктивного шару. Відтак використовувати АБС із хард-бітумом економічно більш вигідно.