Особливості аварійної роботи з ліквідації ямковості в зимовий період

Цьогорічні зимові погодні умови для дорожників є досить особливими: висока вологість повітря та коливання температур призводять до інтенсивного утворення ямковості на дорогах зі зношеним дорожнім покриттям, погіршуючи ситуацію з безпекою та комфортом дорожнього руху. Тому, окрім ліквідації зимової слизькості, паралельно виникає потреба невідкладно виконати аварійні роботи з ліквідації ямковості.

При цьому в багатьох часто виникає одне й те ж запитання: а хіба дозволяється проводити ремонт дорожнього покриття взимку? Звісно, ремонт покриття краще розпочинати за сприятливих погодних умов. Однак на головних дорогах з інтенсивним і швидкісним рухом та високими вимогами щодо безпеки дорожнього руху зволікання з проведенням ремонтних робіт є неприпустимим. Тому невідкладна ліквідації вибоїн здійснюється навіть за несприятливих погодних умов. Вчасне виконання цих робіт також попереджує подальше утворення більш масштабних руйнувань дорожнього покриття, які потребують значних витрат коштів на їх ліквідацію.

Згідно з діючими нормативними документами, ці роботи відносяться до так званих «аварійних робіт», що передбачають термінове усунення ситуацій, які загрожують безпечному руху транспортних засобів. Загальні вимоги щодо виконання аварійного ямкового ремонту встановлені ВБН В. 2.3-218-542:2007. За ними, відновлене покриття в дефектних місцях у результаті виконаних аварійних робіт з ліквідації ямковості на асфальтобетонному покритті автомобільних доріг у холодний період року за несприятливих погодних умов вважається тимчасовим. За покриттям встановлюється спостереження і відновлюють у сприятливий період року традиційними матеріалами та технологіями при появі перших ознак руйнування чи при недопустимих деформаціях. Також передбачено, що за несприятливих умов в окремих випадках, виходячи з необхідності якнайшвидше забезпечити проїзд та відновлення безпеки руху, допускається виконувати ремонтні роботи за спрощеною технологією без обробки країв та очищення місця дефекту, висушування, підігріву та підґрунтовки. Ущільнення матеріалу дозволяється виконувати колесами автотранспорту, що рухається по дорозі.
За укладеними матеріалами необхідно вести постійні спостереження і в разі необхідності або за покращення погодних умов – провести повторний ремонт за повною технологією.

Важливо також зазначити, що, відповідно до умов договору, наші дорожньо-експлуатаційні підрозділи не можуть самостійно приймати рішення про проведення аварійних робіт та щодо технології їх виконання, а в обов’язковому порядку повинні отримати відповідне погодження та технічне завдання від Замовника. У свою чергу, для забезпечення безпеки дорожнього руху ми організували регулярний моніторинг стану дорожнього покриття з інформуванням Замовника про необхідність проведення аварійних ремонтних робіт. І тільки після погодження та затвердження обсягів та технології виконання аварійних робіт Замовником ми можемо приступити до їх виконання. Якби в Україні, як і в усьому світі, роботи з експлуатаційного утримання доріг виконувались на основі контрактів OPRC, не виникало б жодних запитань щодо отримання погоджень та технічних завдань на виконання необхідних аварійних робіт. Терміни ліквідації були би мінімальними, бо Виконавець, відповідно до умов цього контракту, забезпечує постійне усунення всіх дефектів та недоліків без необхідності погодження обсягів та технологій, а за кожний випадок вчасно не ліквідованої вибоїни йому нараховуються штрафні суми. Але наразі система у нас працює тільки так: отримали технічне завдання від Замовника – виконуємо роботи…

Наша компанія проводить аварійний ремонт із використанням спеціальних ремонтних холодних сумішей, які виготовлені безпосередньо на нашому виробництві. Минулого року перед початком зимового періоду на асфальтобетонному заводі у Новомосковську було запущено виробництво холодних бітумомінеральних сумішей (СБМД), склад яких розроблено нашими спеціалістами відповідно до чинних нормативів.
Згідно з технологічним регламентом, холодні бітумомінеральні суміші використовуються для виконання ремонтних робіт за несприятливих погодних умов: вологій поверхні покриття, при температурах повітря до мінус 20°С. Особливістю складу таких сумішей є використання спеціальної добавки-пластифікатора, що робить холодну суміш пластичною і забезпечує її придатність при тривалому зберіганні в упакованому вигляді у мішках.
Технологія виконання робіт з використання холодних сумішей досить зручна: матеріалом заповнюють підготовлене місця ремонту, ущільнюють та присипають відсівом або піском. Рух може бути відкрито відразу ж після закінчення ремонту.

Аварійний ремонт з використанням холодних сумішей зазвичай виконується тільки в період до настання сприятливих погодних умов, поки наші асфальтобетонні заводи перебувають на «зимових канікулах». Після запуску заводів дорожньо-експлуатаційні служби переходять до ремонту з використанням традиційних гарячих асфальтобетонних сумішей.
Аби гаряча асфальтобетонна суміш не охолоджувалась під час робочої зміни, «Автомагістраль-Південь» придбала 4 спеціалізовані ремонтні машини з термобункером. Бункер повністю ізольований та обладнаний підігрівом для підтримання робочої температури суміші упродовж тривалого часу. У результаті ми можемо забезпечити необхідну якість матеріалу та якісне виконання робіт на значній віддаленості місця виконання робіт від АБЗ.

Перевага використання спецмашини ще в тому, що вона одна замінює декілька одиниць техніки та істотно зменшує трудовитрати працівників при ямковому ремонті за рахунок механізованої подачі суміші, генератора для відбійних молотків, окремого баку для виконання підґрунтовки бітумною емульсією місць ремонту. Іншими словами, це універсальний пересувний комплекс для проведення всього циклу операцій при дрібному ремонті доріг.
Як бачите, «Автомагістраль-Південь» справді запроваджує нові підходи і в сфері експлуатаційного утримання автомобільних доріг, використовуючи сучасні технології та матеріали, які ще не мали масового застосування в Україні.